سیاست خارجی ما بر اساس شعر باشد یا آیه قرآن؟ - رهپویان
سفارش تبلیغ

سیاست خارجی ما بر اساس شعر باشد یا آیه قرآن؟

دکتر روحانی در شیراز 9/2/1393:

 « ما درس اعتدال و سیاست خارجی را از حافظ و درس محبت و وحدت را از سعدی آموختیم؛ با دوستان مروت و با دشمنان مدارا، منطق دولت تدبیر و اعتدال با همه جهان است. » 

منطق قرآن در برخورد با دشمنان:

1)      مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ وَ الَّذینَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَى الْکُفَّارِ رُحَماءُ بَیْنَهُم‏... (فتح 48)

محمّد (ص) فرستاده خداست و کسانى که با او هستند در برابر کفّار سرسخت و شدید، و در میان خود مهربانند

2)      یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا مَنْ یَرْتَدَّ مِنْکُمْ عَنْ دینِهِ فَسَوْفَ یَأْتِی اللَّهُ بِقَوْمٍ یُحِبُّهُمْ وَ یُحِبُّونَهُ أَذِلَّةٍ عَلَى الْمُؤْمِنینَ أَعِزَّةٍ عَلَى الْکافِرینَ یُجاهِدُونَ فی‏ سَبیلِ اللَّهِ وَ لا یَخافُونَ لَوْمَةَ لائِمٍ ذلِکَ فَضْلُ اللَّهِ یُؤْتیهِ مَنْ یَشاءُ وَ اللَّهُ واسِعٌ عَلیم‏ (مائده54)

اى کسانى که ایمان آورده‏اید! هر کس از شما، از آیین خود بازگردد، خداوند جمعیّتى را مى‏آورد که آنها را دوست دارد و آنان (نیز) او را دوست دارند، در برابر مؤمنان متواضع، و در برابر کافران سرسخت و نیرومندند؛ آنها در راه خدا جهاد مى‏کنند، و از سرزنش هیچ ملامتگرى هراسى ندارند. این، فضل خداست که به هر کس بخواهد ( و شایسته ببیند) مى‏دهد؛ و (فضل) خدا وسیع، و خداوند داناست.

نکته: به گفته اکثر مفسران متقدم و متأخر این قومی که در آیه شریفه فوق آمده منظور ایرانیان هستند.

 


بیانی از رهبر انقلاب در مورد برخورد با کفار

پیام اسلام، پیام وحدت و امنیت و برادری است. پیام اسلام، پیام وحدت و امنیت و برادری است. امیرالمؤمنین علیه‌الصّلاة و السّلام یک جملهی ابدی دارد که درباره‌ همهی انسان‌هاست. می‌فرماید: این انسانی که در مقابل توست، یا برادر دینی توست، یا شریک خلقتی توست [نهج‌البلاغه، نامه 53] و به‌هرحال، یک انسان است. همه انسان‌ها، باید با هم متّحد و مهربان باشند؛ مخصوص یک دسته و یک گروه هم نیست. لذا در اسلام، به مسلمانان دستور داده شده است که حتی کسانی که از لحاظ دین و عقیده، برخلاف شما هستند، با آن‌ها هم خوبی کنید.

«لا یَنْهاکُمُ‏ اللَّهُ عَنِ الَّذینَ لَمْ یُقاتِلُوکُمْ فِی الدِّینِ وَ لَمْ یُخْرِجُوکُمْ مِنْ دِیارِکُمْ أَنْ تَبَرُّوهُمْ وَ تُقْسِطُوا إِلَیْهِمْ إِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ الْمُقْسِطینَ» (ممتحنه: 8).

این منطق اسلام است. یعنی کسی هم که از لحاظ فکری با شما یکی نیست و عقیده‌ی دیگری دارد، مظهر سزا گرفتن به خاطر عقیده، اینجا نیست و شما مرجعش نیستید.. .

 

تنها استثناء در اتحاد و برادری

إِنَّمَا یَنهاکُمُ اللَّهُ عَنِ الَّذِینَ قَاتَلُوکُمْ فىِ الدِّینِ وَ أَخْرَجُوکُم مِّن دِیَارِکُمْ وَ ظَاهَرُواْ عَلىَ إِخْرَاجِکُمْ أَن تَوَلَّوْهُمْ  وَ مَن یَتَوَلَّهُمْ فَأُوْلَئکَ هُمُ الظَّالِمُون‏

اتحاد و برادری فقط یک استثنا دارد. آن استثنا این است که با کسانی که در این حرکت صحیح، اخلال می‌کنند، بایستی با شدت برخورد کرد: «أشدّاء علی الکفّار». این شدّت، متعلّق به آنجاست؛ اما در دایره‌ ملت ایران، همه قشرهای اجتماعی باید با این چشم، به یکدیگر و به هدف‌های این نظام مقدّس و این کشور اسلامی و این نقطه مورد امید مسلمانان دنیا، نگاه کنند. یعنی همه باهم، برادر و دوست و مهربان و دارای حقوقی در مقابل اراده و قانون الهی- که بر این کشور حاکم است- باشند.

بیانات رهبر انقلاب در دیدار اقشار مختلف مردم از سراسر کشور 18/7/1375

 

 



کلمات کلیدی : سیاست خارجی ما بر اساس شعر باشد یا آیه قرآن؟
Share |
-----------------------------------------------------------------------------------------------